Etusivu » Blogi » Autojen päästörajat – mitä se tarkoittaa?

Autojen päästörajat – mitä se tarkoittaa?

  • tehnyt
Auton pakoputki lähikuvassa

Päästömittaus on tapa varmistaa, että autojen päästörajat eivät ylity. Autot katsastetaan säännöllisin väliajoin ja tämä toimenpide on pakollinen suorittaa, päästäkseen läpi. Tasojen tulee olla tietyn rajan alla tai ajolupaa ei myönnetä. Mikäli päästöt ovat korkealla, kielii se usein myös jostain ongelmasta auton moottorissa tai muussa tärkeässä kohdassa. Joten vain kiusaksi mittausta ei vaadita, vaan sillä on selkeä tehtävänsä.

Autojen päästörajat tarkoittavat hiilidioksidipäästöjen määrää, jonka raja-arvoksi on vuonna 2012 ja siitä eteenpäin valmistetuilla autoilla on määritetty 130 g/km. Alkaen vuonna 2020 valmistetuilla autoille tämä laskettiin olemaan 95 g/km. Rajojen aleneminen aiheuttaa haasteita autojen valmistajille, jotta raja-arvot pysyvät hallussa.

Miksi päästöt ovat niin paha asia?

Jotta Suomi tulevaisuudessa olisi puhtaampi, on tämäkin asia merkittävä. Polttoaineen palaessa, syntyy muiden kaasujen lisäksi hiilidioksidia. Tämä luokitellaan kasvihuonekaasuksi. Nämä päästöt ovat suoraan sidoksissa energiankulutukseen, joten mikäli auton kulutusta voidaan alentaa, alenevat samalla myös hiilidioksidipäästöt.

Autojen päästörajat ovat saaneet myös uuden tavan mitata. Tämä uusi WLTP -päästömittaus on niille autoille, jotka ovat tulleet liikenteeseen vuonna 2017 ja sen jälkeen. Monille autoille tämä tyyli ei siis vielä sovi ollenkaan. Tämä mittaustapa on tarkoitus saada käyttöön laajemmaltikin, jolloin saataisiin paljon yksilöllisempiä tuloksia kustakin autosta.

Miksi päästöarvot voivat olla liian korkealla?

On monia syitä siihen, miksi auton päästöarvot voivat olla kohonneet rajojen yli. Tässä lueteltuna muutamia esimerkkejä, joista voi aloittaa tutkimista.

  • Katalysaattorissa voi olla vikaa
  • Pakosarjassa saattaa olla vuoto
  • Turbo voi olla viallinen
  • Vika sytytysjärjestelmässä, jolloin polttoaine ei pala oikein

Mitä tehdä, jos päästöt kohoavat korkeuksiinsa?

Päästömittaus ja katsastus ovat mainioita keinoja saada autoonsa niin sanottu vikalista, jonka kanssa huoltoon suuntaaminen on ehkä helpompaa. Jos autolla mielii ajaa, näiden asioiden on oltava kunnossa. Huollossa tiedetään, mitä aletaan tutkimaan ja miten asiaa lähestytään. Jos korjaa autonsa itse, on tämä lista myös hyvä ohjenuora.

Jotta päästömittaus saadaan oikealle tasolle ja tulokset painumaan rajojen alle, on hyvä käydä läpi yleisimpiä ongelmia, mistä lukemat voivat johtua. Saattaisi kuvitella, että auto oirehtisi jollain muullakin lailla ja näistä asioista saisi koostettua itselleen johtolankoja seuraten tien ratkaisuun. Joskus tosin, varsinkin vanhemman auton kohdalla, voi käydä niin, ettei vikaa kannatakaan lähteä korjaamaan vaan on aika suunnata autokaupoille.